• Het is ‘onwaarschijnlijk’ dat Schiphol per november dit jaar start met inkrimpen, dat schrijft demissionair minister Mark Harbers van Infrastructuur aan de Tweede Kamer.
  • De Europese Commissie moet een akkoord geven op de krimpplannen van het kabinet en het is niet bekend wanneer dat besluit verwacht wordt.
  • De VS verzette zich eerder al tegen de krimpplannen – waardoor ze werden opgeschort – omdat het Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zou raken.
  • Lees ook: Opschorten besluit krimp Schiphol kan leiden tot nog meer krimp, vreest topman

Volgens demissionair minister Mark Harbers van Infrastructuur is het “onwaarschijnlijk” dat de voorgenomen krimp van Schiphol per november wordt ingezet. Het was de bedoeling dat in november het aantal vluchten zou dalen van 500.000 naar 452.500 per jaar, om zo overlast voor omwonenden te verminderen.

Maar de Europese Commissie moet nog verder kijken naar de krimpplannen van het kabinet. Het is nog niet bekend wanneer een besluit van de commissie nu verwacht wordt.

Harbers had dit “graag anders gezien”, schrijft hij aan de Tweede Kamer. “Maar het is belangrijk om de voorgeschreven processen en procedures nauwgezet te volgen en de tijd te nemen die nodig is om tot een goede afronding te komen.”

Aantal vluchten op Schiphol wordt niet vóór de zomer van 2024 beperkt

Het was de bedoeling om al voor de zomer het aantal vluchten te beperken, maar dat stuitte op groot verzet van onder meer de Verenigde Staten. Het plan zou Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen raken, waardoor de VS dreigden ook de landingsrechten voor KLM op Amerikaanse luchthavens in te perken.

Greenpeace, Natuur & Milieu, Milieudefensie en de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland vinden het "heel ergerlijk dat nu opnieuw kostbare tijd verloren gaat om omwonenden te beschermen tegen slapeloze nachten en overlast door Schiphol en luchtvaartbedrijven".

In een verklaring schrijven ze dat de luchtvaartsector genoeg tijd heeft gehad om geluidsoverlast te verminderen. "De Nederlandse overheid kan niet anders dan de sector verplichten om te krimpen en zich aan de regels te houden die gelden voor geluid."

LEES OOK: Schiphol kan 483.000 vluchten aan in 2024 - KLM reageert opgetogen